Inertia image. © Pexels

Krig og Kærlighed i Forretningslivet

Nu har jeg været iværksætter i snart 10 år, og det betyder at jeg har fået øjnene op for, hvordan de fleste ting hænger sammen. Det er faktisk ganske interessant, fordi det nærmest er en slags ?liv indeni livet?. Virksomheder fungerer lidt ligesom vi mennesker gør, og mange af de udfordringer man møder, har paralleller i vores interpersonelle forhold.

Der er eksempelvis mindst ligeså meget krig og kærlighed i forretningslivet, som der er i det almindelige liv. Der skabes forhold på tværs af virksomheder, og der er mange følelser involveret. Man har selvfølgeligt kontrakterne der binder én, hvilket sjældent er tilfældet i venskaber. Men i både forretningslivet og det sociale liv, er der uskrevne regler man forventer at hinanden overholder, også selvom de ikke er skrevet ned og underskrevet af begge parter.

Eksempelvis havde vi hyret en revisor til at stå for alt hvad der havde med penge at gøre i virksomheden. Jeg er en mand der er drevet af passion for det vi arbejder med, men alt papirarbejdet er noget der giver mig hovedpine. Jeg vil gerne produktudvikle og jeg elsker at snakke med kunder. Jeg kan lukke salg og komme op med nye løsninger. Men hvis jeg skal sidde og skrive regnskab, så taber jeg håret og mister al min motivation. Derfor hyrede vi en god revisor, der kunne tage sig af den slags.

Det kørte da også rigtigt godt. Jeg var glad for det revisor-firma vi havde hyret, og hvordan hele den opsætning gav mig mulighed for at fokusere på det, jeg gjorde bedst. Det kostede en del, sådan at få det hele ordnet hos en revisor, men det var stadig noget der gav overskud.

Senere blev vi dog gjort opmærksomme på, at vi kunne skære betydeligt ned på det manuelle papirarbejde ved hjælp af teknologi. Der var kommet digitale løsninger til fakturahåndtering, der betød at computeren stort set klarede det hele selv. Det ville ikke alene skære ned på antallet af timer vi ville være nødt til at betale for hos revisor-firmaet, men også mindske risikoen for menneskelige fejl, og give os adgang til alle relevante tal med det samme.

Det var noget der virkelig gav gnidninger med revisor-firmaet. Pludseligt ønskede vi at skære drastisk ned på antallet af timer vi købte hos dem, fordi vi havde en teknisk løsning der kunne klare meget af det selv. Forretning og følelser burde måske adskilles ud fra et logisk synspunkt men det er sjældent tilfældet i praksis. Rent juridisk havde vi ikke aftalt et minimum antal timer, men der var selvfølgeligt forventninger (fra begge sider) om at vi ville have det samme behov mange år frem. I sidste ende fandt vi selvfølgeligt ud af det ? men det var noget der tog sin tid, og var mindst ligeså svært, som at slå op med en kæreste.