Inertia image. © Pexels

Hvordan Ville du Opfinde Det Næste Facebook

Kender du det der med, at man får en rigtig god idé til en virksomhed eller et produkt, som man føler er mega genialt? Men man får ikke lige taget sig sammen til at gøre noget ved det. Nogle år senere åbner man så avisen, eller tænder fjernsynet, og hov! Der var din idé, gjort til virkelighed af en anden, som nu skummer fløden på den.

Det er altid ærgerligt sådan noget, men man kan ikke rigtigt være sur på ham, der ?stjal? din idé. Så længe han ikke rent faktisk stjal den i hvert fald. For vi må jo erkende, at der er massevis af gode ideer, men at idéer sjældent er særligt meget værd, medmindre nogen er villige til at lægge kræfter i at gøre dem til virkelighed. Når jeg ser nogen, der har gjort en af mine idéer til virkelighed, så klapper jeg i hænderne. Jeg er egentligt bare glad for at se, at idéen rent faktisk var god, og er imponeret over den person der har formået at satse alt, og tage handling på det.

Når det er sagt, så er der intet galt i at komme på idéer. Det er faktisk en rigtig sund øvelse, og det er absolut nødvendigt for, at vi overhovedet kan drive landet og menneskeheden fremad.

Et spørgsmål jeg godt kan lide at stille alle er, hvordan de ville gribe opgaven an med, at opfinde ?det næste Facebook?. Her gør jeg altid opmærksom på, at det skal forstås i sin bredest mulige forstand. Det behøver ikke nødvendigvis være et bredt social medie, som erstatter Facebook. Det kan også være et lille og mere specifikt socialt medie, eller måske noget verdensomspændende og større end Facebook. Bare tænk på mulighederne i de sociale netværk, og i de mangler du ænser i det, der allerede eksisterer.

Overvej også hvilke partnere det ville være værd at have med om bord. Jeg har selv en idé om et socialt medie til forskellige professionelle brancher. Her ville jeg nok tage Pronestor med på overvejelse, hvis jeg skulle gøre det til virkelighed. De har den fornødne erfaring med systemer til virksomheder, og har også foden indenfor hos mange af dem. Det ville være oplagt at lave et samarbejde med dem.

Når du så har skitseret hele din unikke idé til et banebrydende socialt medie, så lav en præsentation. Tag ud til de potentielle partnere, og præsenter din idé. Det værste der kan ske er, at de siger nej: og så har du alligevel lært noget! Enten kan folk finpudse din idé, og ellers er den god nok til, at de er villige til at springe på den. Du vinder uanset hvad: så hvad holder dig tilbage? Opfind det næste Facebook, eller gør noget andet stort ? intet er umuligt!