Inertia image. © Pexels

4 trin til at få succes som iværksætter

Der er og har været i et godt stykke tid et stigende antal iværksættere i Danmark. Det er der ikke noget at sige til, når vores økonomi jo langt hen ad vejen er baseret på innovation. Mange fejler desværre, men det er heller ikke noget usædvanligt ? innovation kræver ofte, at man satser på noget, der ikke har en vildt god chance for at blive til noget. Når det er sagt, så er der altså nogle ting, man kan gøre som iværksætter, der øger sandsynligheden for succes helt enormt. Vi skriver her om fire af dem, så du ikke begår de samme fejl som mange af dine forgængere.

Hvis der er en ting, der er absolut nødvendig for at få succes som iværksætter, så er det, at man enten selv kan finde ud af at sælge og markedsføre eller arbejder sammen med nogle, der kan. Der findes altså ikke noget vigtigere end at kunne sælge sit produkt eller sin service, for hvor skal pengene til at drive virksomheden komme fra, hvis ingen nogensinde hører om dit produkt eller bliver overbeviste om at investere i det, så du bliver først selv nødt til at investere i pæne brochurer, et beachflag med stil og en god markedsføringskampagne. Enten skal du være god til at sælge det til kunder direkte og ellers skal du være god til at overbevise nogle investorer om, at dit produkt er værd at investere i.

Når det så er sagt, skal du selvfølgelig også have en god ide, hvis du vil undgå at snyde dine kunder til at købe noget bras. Hvis du er lidt af en sociopat eller noget i den stil, så er det selvfølgelig knap så vigtigt, selv om det da uanset hvad er nødvendigt, at ens produkt er funktionelt, hvis man vil tjene virkelig godt på det.

En god ide er ikke meget værd, hvis man ikke kan implementere den rigtigt. For mange iværksættere betyder det, at de fører deres drøm ud i livet, men det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort. Ikke nok med at man skal have alle de tekniske kompetencer, hvis man ikke har råd til at hyre nogen, der kan gøre ens ide til virkelighed, men man skal også, i hvert fald på sigt, være god til at administrere en virksomhed, hyre de rigtige personer og så videre.

Sidst men bestemt ikke mindst skal du være passioneret ikke bare, når du går i gang, men også i løbet af hele processen. Din passion behøver ikke at være konstant, men den skal være der langt det meste af tiden og uden alt for store mellemrum, hvis du vil have nogen som helst chance for at have succes. Dermed ikke sagt, at din passion skal være for det samme, så længe den fører til, at du går i den rigtige retning.