Det Skader Skolerne Når Vi Skærer i Budgettet

Hver eneste gang der er valg, så går politikerne ud, og lover en masse nye ting. Det er åbenbart en opskrift der virker, når der skal tiltrækkes vælgere. Problemet er som altid, at disse valgløfter koster penge. Derfor skal politikerne også ud at finde et sted, hvor der kan spares penge, så der er råd til det de går og lover.

Et af de steder, der desværre alt for ofte bliver foreslået at spare på, er den danske folkeskole. Der er selvfølgeligt ikke er nogen, der synes vi skal spare på vores børns uddannelse, så det bliver altid pakket ind på en eller anden måde. Man forsøger at sige, at der bliver spildt en masse penge i folkeskolerne, og at det blot er de spildte penge man vil hive ud. De lover højt og helligt, at de ikke skærer ned på undervisningskvaliteten. Der er også politikere der har foreslået, er det mulighed at optimere på den eksisterende undervisning, på en sådan måde, at den bliver billigere men alligevel bedre. Det er meget muligt, at man kan gøre det til en vis grad, men jeg har set med egne øjne, at politikerne ikke aner hvad de snakker om.

Når politikerne påstår, at de kan optimere på”folkeskolen ved at skære såkaldte ”unødvendige” ting væk, hvad er det så lige præcis politikerne mener, er unødvendig i folkeskolen? Hvis du taler med en rektor på en folkeskole, vil du hurtigt finde ud af, at han heller ikke har nogen interesse i at spilde penge. Hvis man er rektor på en folkeskole, så gør man det fordi man går op i de unge, og ønsker at de skal få en god uddannelse. Der burde altså helt naturligt ikke være mange penge at spare, ved eksternt at gå ind og implementere optimeringer på folkeskolerne. Skolerne er jo selv motiverede for, at processen altid er så god som muligt. Når politikerne altid siger, at de kan finde penge at spare, er fordi de ikke forstår, hvad det er børnene går i skole for.

Hvis man ikke arbejder direkte på skolen, kan man nemt få indtryk af, er det eneste der er relevant i skolen er de fag der undervises i. Det er måske ikke helt forkert på et gymnasium eller universiteterne, men i folkeskolen er det noget anderledes. Her er det nemlig børn, der udover undervisning i diverse fag, også skal lære om menneskelige værdier. Det er i folkeskolen de lærer at socialisere med hinanden, får opbygget deres selvtillid og kan være nysgerrige omkring livet. Det er vigtigt, at folkeskolen støtter dem i disse områder.

I praksis foregår det ved, at skolen arrangerer diverse arrangementer, som fokuserer på at børnene kan samarbejde, opbygge en masse erfaring, og få sig nogle succesoplevelser. Min folkeskole arrangerede eksempelvis årligt en tur på campingplads i Nordjylland, hvor vi lavede diverse gruppeaktiviteter, overkom udfordringer ude i naturen og meget andet. Andre skoler laver ting som skuespil, teater eller lignende kreative aktiviteter. Når politiker kigger på disse aktiviteter, så tænker de straks, at de er unødvendige for en folkeskole. De har jo ikke noget direkte fagligt indhold, og derfor burde de kunne spares væk. Men det er en kæmpe fejl at fjerne disse aktiviteter, da børnene lærer utroligt vigtigt, som man ikke kan lære i løbet af en almindelig undervisningstime.